IMPLEMENTASI MODEL PICTURE AND PICTURE DALAM MENINGKATKAN CREATIVE THINKING PADA SISWA TINGKAT MADRASAH IBTIDAIYAH
DOI:
https://doi.org/10.59829/jhd05s47Keywords:
picture and picture, creative thinking, madrasah ibtidaiyahAbstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan creative thinking pada siswa tingkat Madrasah Ibtidaiyah. Penelitian ini berjenis penelitian tindakan kelas dengan analisis deskriptif kuantitatif. Adapun tahapan penelitiannya terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan aktivitas siswa berkategori baik. Hal ini dapat diperoleh dari hasil pengamatan aktivitas siswa pada siklus I dengan rata-rata 67,5 dikategorikan kurang. Pada siklus II dengan rata-rata 79,17 dikategorikan cukup dan siklus III dengan rata-rata 88,33 dikategorikan baik. Aktivitas guru kategori baik. Hal ini dapat dilihat dari hasil analisis aktivitas guru pada siklus I dengan rata-rata 67,5%, siklus II rata-rata 76%, dan siklus III rata-rata 82,5%. Hasil dari tes analisis tingkat kreativitas siswa untuk siklus I dengan rata-rata sebesar 66 dikategorikan kurang. Pada siklus II dengan rata-rata sebesar 78 dikategorikan cukup dan pada siklus III dengan rata-rata sebesar 86 dikategorikan baik. Untuk respon siswa menunjukkan hasil pembelajaran yang lebih efektif dan menarik minat belajar siswa, sehingga siswa sangat antusias mengikuti pembelajaran didalam kelas.
Kata Kunci: Picture and Picture, Creative Thinking, Madrasah Ibtidaiyah
Abstract
This study aims to improve creative thinking in students at the Madrasah Ibtidaiyah. This research is a type of classroom action research with quantitative descriptive analysis. The stages of research consist of planning, implementing, observing, and reflecting. The results of this study show that student activity is categorized as good. This can be obtained from the results of observations of student activity in the first cycle with an average of 67.5 categorized as less. In cycle II with an average of 79.17 categorized as sufficient and cycle III with an average of 88.33 categorized as good. The activity of the category teacher is good. This can be seen from the results of the analysis of teacher activity in cycle I with an average of 67.5%, cycle II with an average of 76%, and cycle III with an average of 82.5%. The results of the student creativity level analysis test for the first cycle with an average of 66 were categorized as lacking. In cycle II with an average of 78 categorized as sufficient and in cycle III with an average of 86 categorized as good. For student responses, it shows more effective learning outcomes and attracts students' interest in learning, so students are very enthusiastic about participating in learning in the classroom.
Keywords: ,critical thinking, Madrasah Ibtidaiyah
Downloads
Downloads
Published
Versions
- 2024-08-15 (3)
- 2024-03-16 (2)
- 2024-03-30 (1)